حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم بیان کرد: ابتداباید این نکته تبیین شود که ثمره زیارت چیست و چرا در اسلام به این موضوع توجه شده است؛ در همین خصوص کتابی با عنوان کامل الزیارات وجود دارد که در آن بیش از 800روایت در خصوص آداب و فلسفه و ثمره زیارت آمده است. وی افزود: این روایات متعدد نشان دهنده این است که اسلام به دنبال یک فرهنگ انسان سازی و به دنبال تعالی و ک...
جهت دسترسی به تمامی امکانات وب سایت نیاز است وارد حساب کاربری خود شوید درصورتی که هنوز نام کاربری ایجاد نکرده اید از کلید ثبت نام یا جهت ورود بحساب کاربری خود از کلید ورود استفاده نمایید   ورود | ثبت نام | مرور اخبار

سند زیارت حضرت معصومه(س) در افق اعلی اتقان و وثاقت است

خبرگزاری دانشجویان ایران : در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم بیان کرد: ابتداباید این نکته تبیین شود که ثمره زیارت چیست و چرا در اسلام به این موضوع توجه شده است؛ در همین خصوص کتابی با عنوان کامل الزیارات وجود دارد که در آن بیش از 800روایت در خصوص آداب و فلسفه و ثمره زیارت آمده است.

وی افزود: این روایات متعدد نشان دهنده این است که اسلام به دنبال یک فرهنگ انسان سازی و به دنبال تعالی و کمال انسان است؛ همه‌ی انبیا یک آرمان داشتند که انسان را از خاک بردارند و بر عرش بنشانند و در این راه تلاش‌های بسیاری را انجام دادند.

این مولف و پژوهشگر دینی عنوان کرد: در خصوص زیارت حضرت معصومه(س)، حدیث صحیح و معتبر گوناگونی داریم که سعد ابن سعد أحوص که از اصحاب امام رضا(ع) و اهل شهر قم است، نقل می‌کند که روزی امام هشتم به ایشان می‌گوید "ما نزد شما عزیزی داریم" که منظورشان حضرت فاطمه معصومه(س) بود و این عبارت مشهور "من زارها فالجنه" را فرمودند و این روایت بسیار معتبر و صحیح است و در منابع دیگری نیز ذکر شده است.

وی افزود: مرحوم علامه مجلسی نیز شکل زیارت کنونی را در ادامه عطف به این روایت می‌کند؛ بنابراین سند زیارت حضرت معصومه(س) و ثواب عظیم آن در افق اعلی اتقان و وثاقت است؛ مضامین و عبارات به کار رفته در زیارت حضرت معصومه(س)، دلیل بر صحت و سند آن است، زیارتنامه با سلام شروع می‌شود و در فرهنگ اسلامی، سلام یک روند و جریان است و سلام از اسامی خدا است.

عباسی تصریح کرد: ما امروز به شریعت درست حضرت ابراهیم، حضرت نوح و دیگر پیامبران را قبول داریم ولی شریعتی که مسلمانان باید قبول و به آن التزام داشته باشند، شریعت پیامبر اسلام است و در این زیارتنامه وقتی به سلام به پیامبر اکرم(ص) و دیگر امامان می‌رسد، به گونه ای سلام را ذکر می‌کند که تجسم می‌شود که این بزرگواران در آن مکان حاضر هستند؛ در مکان و مقامی که از حضرت رسول الله(ص) تا امام زمان(عج) حضور دارند، می‌ایستیم و سلام می‌دهیم و لازم است که عظمت این مقام را درک کنیم.

وی با بیان اینکه نباید زیارت را مقام پایینی فرض کنیم، گفت: زائر وقتی که در این فضا قرار می‌گیرد، می‌تواند بهترین کلمات را از گلستان فضائل این زیارتنامه دریافت کند و در جان خودش بریزد؛ آیت الله بهجت که از علمای بزرگ و والامقامی بود، در مقابل این ضریح می ایستاد و خشوع میکرد و در آن زمان تجلیاتی از عالم بالا دریافت می‌کردند.

مدیر اداره پژوهش پژوهشکده علامه طباطبایی اضافه کرد: بسیاری از علمای بزرگ مانند ملاصدرا ذکر کرده اند که هرگاه به مشکلات و معضلاتی برمی‌خوردند، به درگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) متوسل می‌شدند تا آن مشکلاتشان حل شود و مسائل پیچیده فلسفی را درک می‌کردند؛ برای ملاصدرا  و دیگر علمای بزرگ، عالی ترین مدرسه، قرارگرفتن در آستان حضرت معصومه(س) است و باید نگاه ما نسبت به زیارت، نگاه مدرسه‌ای و آموزشی باشد و بدانیم از آن می‌توانیم معارف گسترده‌ای را درک کنیم.

وی تاکید کرد: در زیارتنامه برای حضرت معصومه(س) شأنی ذکر شده است و برای درک این شأن باید به زیارت جامعه کبیره مراجعه کنیم و در فرازی که شأن اهل بیت را معرفی می‌کند، شأن کبیر و شفاعت مقبوله به هم در این زیارت عطف شدند که به همان شأن حضرت معصومه در زیارتنامه مربوط می‌شود و این نشان از دارا بودن حضرت معصومه(س) از مقام شفاعت و کرامت است.

عباسی بیان کرد: در کتاب‌های متعددی از کرامات حضرت معصومه(س) روایت هایی نقل شده است و تمامی این روایات دارای سند صحیح هستند و هم اکنون نیز سندهای آن در آستان مقدس حضرت معصومه(س) وجود دارد.

وی در خصوص کیفیت زیارت حضرت معصومه(س) عنوان کرد: یک ملاک‌های ارزشی در دین اسلام وجود داردکه باید بقیه موضوعات را با آن تطبیق دهیم؛ در زیارت خانه کعبه، باید محرم وارد شویم و همچنین برای ورود به مسجدالحرام و زیارت خانه کعبه آدابی را رعایت کنیم؛ این آداب را باید برای ورود به همه‌ی مکان‌های مقدس تعمیم دهیم؛ همان آداب زیارت خانه کعبه در زیارت تمام ائمه و معصومین از جمله حضرت معصومه(س) وجود دارد و باید حرمت این اماکن حفظ شود.

این مولف در خصوص نسب ایشان با امام معصوم، تصریح کرد: روایتی از امام صادق(ع) وجود دارد که می‌فرمایند که ارتباط ولایی من با پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) اعلی تر از ارتباط نسبی است و ایشان ریشه همه‌ی ارزش ها را مقام ولایت و امامت عنوان میکند؛ در زیارت حضرت معصومه(س) تاکید و سلام بر مقام رسالت و امامت این بانوی بزرگوار است تا انتساب ولایی حضرت معصومه(س) و این ارتباط و مقام ولایی ارجح تر از مقام ایشان در ارتباط فرزندی و خواهری با امام معصوم است.


وی همچنین با اشاره به جایگاه والای قم در روایات مختلف، خاطر نشان کرد: روایات متعددی ا با عناوین فاخر از جمله حرم اهل بیت از شهر قم یاده شده است و نگین انگشتر استان قم، حرم حضرت معصومه(س) است و شرع و عقل به ما حکم می‌کند که حرمت این آستان باید حفظ و حراست شود.

عباسی تاکید کرد: تمام شهر قم حرم اهل بیت است و همه باید حرمت‌ها را در این شهر رعایت کنند؛ برخی از بانوان زمانی که از حرم خارج می‌شوند، چادر را از سر بر می‌دارند؛ در صورتی که همه‌ی شهر قم، آستان حضرت معصومه(س) است و باید حرمت این شهر حفظ شود.


انتهای پیام

  1. تودی فا   
  2. اجتمایی
لطفاً جهت فعال سازی این گزینه وارد حساب کاربری خود شوید   ورود | ثبت نام | مرور اخبار
avatar
جهت دسترسی به تمامی امکانات وب سایت نیاز است وارد حساب کاربری خود شوید درصورتی که هنوز نام کاربری ایجاد نکرده اید از کلید ثبت نام یا جهت ورود بحساب کاربری خود از کلید ورود استفاده نمایید   ورود | ثبت نام | مرور اخبار