محمدرضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایران شب گذشته در اختتامیه جشنواره موسیقی جوان سخنرانی تندی نسبت به اوضاع کنونی موسیقی ایراد کرد.
جهت دسترسی به تمامی امکانات وب سایت نیاز است وارد حساب کاربری خود شوید درصورتی که هنوز نام کاربری ایجاد نکرده اید از کلید ثبت نام یا جهت ورود بحساب کاربری خود از کلید ورود استفاده نمایید   ورود | ثبت نام | مرور اخبار

ارکستر سمفونیک صدای مرگ می‌دهد / آواز دُهل شنیدن از دور خوش است

خبرگزاری تسنیم

15795741 کد خبر
03 شهريور تاریخ
 1810957 منبع

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش موسیقی نواحی، شامگاه جمعه دوم شهریور 1397 در تالار وحدت و با معرفی برگزیدگان در این بخش برگزار شد.  محمدرضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر مطرح موسیقی ایران و سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سخنرانان ویژه این مراسم  بودند.

در ادامه متن سخنان محمدرضا درویشی را در اختتامیه جشنواره موسیقی جوان می خوانید:

ارکستر سمفونیک صدای مرگ می‌دهد / آواز دُهل شنیدن از دور خوش است

محمدرضا درویشی: به من می‌گویند هشت دقیقه فرصت سخن گفتن داری. من هرچقدر غریزه‌ام بگوید حرف می‌زنم؛ چه بخواهند و چه نخواهند. من حق دارم درباره میهنم سخن بگویم یا نه! من حق دارم درباره مهمترین رویداد هنری کشورم یعنی جشنواره موسیقی جوان سخن بگویم یا نه!
آنچه در این گلستان پررنگ دیدیم(اشاره به اجرای موسیقی توسط شرکت کنندگان در بخش موسیقی نواحیِ جشنواره موسیقی جوان) تنها بخش کوچکی از چیزی است که در سراسر ایران وجود دارد.
جشنواره موسیقی جوان امروز بزرگترین رویداد هنری کشور است و در این نکته هیچ شکی ندارم.

این جشنواره چند سالی است که بخش موسیقی نواحی را هم در خود جای داده است. آنچه موسیقی نواحی ایران می‌نامیم، زیربنای کل موسیقی این سرزمین است.
«موسیقی غربی» که برخی به اشتباه به آن موسیقی کلاسیک می‌گویند و برخی افراد نادان به آن موسیقی جهانی می‌گویند؛ این موسیقی مال ما نیست. از 120 سال پیش در ایران رایج شد. ارکستر سمفونیکی هم که ما داریم در سال 1312 تاسیس شده است. در همین سالن(تالار وحدت) ما ارکستری داشتیم که 70 درصدش خارجی بودند. الان ارکستر سمفونیکی داریم که 100 درصدش ایرانی هستند اما صدای مرگ می‌دهد. این ارکستر نه سازمان دهی درست، نه بودجه خوب، نه تمرین درست و نه رهبر ثابتی دارد. مدرسه‌ای کو که نوازندگان این ارکستر را تربیت کند. هر چیزی بنیادی می‌خواهد؛ این ارکستر هم مانند بقیه چیزها فاقد بنیاد است.

سی و پنج سال پیش آقای میرطاووسی رئیس مرکز موسیقی بود. به او گفتم این ارکستر را منحل کن. به من گفت از دور نگاه کن، ببین چه عظمتی دارد. گفتم آواز دهل هم از دور خوش است.

موسیقی دستگاهی هم که به آن موسیقی رسمی می‌گویند. موسیقی دستگاهی موسیقی رسمی نیست، موسیقی ملی هم نیست. موسیقی دستگاهی شامل موسیقی همه اقوام ایران است.
موسیقی نواحی اساس موسیقی کشور است با قدمت چندهزار ساله. این موسیقی نواحی را باید حمایت کرد. من از همه مسئولان و نهادهایی که در زنده نگه داشتن این جشنواره، دخیل بوده‌اند، کمال تشکر را دارم. باور کردم که تا وقتی عشق هست و اشک لیلی و سرزمین مجنون ایران، این فرهنگ زنده می‌ماند؛ به داغ دل هر کسی که می‌خواهد این فرهنگ را نابود کند؛ به داغ دل هر کسی که می‌خواهد نابغه کُشی و نخبه کُشی در این کشور راه بیاندازد.

ای مردم هرگاه که آوازخوانان و رقصندگان و ساززنان این مرز و بوم به سراغتان آمدند، از کالای آنان بخرید. زیرا که اینان گردآورندگان و تقدیم کنندگان میوه و کُندور و ریحانند. آنچه می‌آورند گرچه از جنس خیال است، اما برای روح شما خوراک و پوشاک جان است.

محیط از جنبش هر قطره صد طوفان جنون دارد / شکست رنگ امکان بود اگر یکدل تپید اینجا
زساز الفت آهنگ عدم در پرده گوشم / نوایی می رسد کز بی خودی نتوان شنید اینجا

 

سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد دیگر سخنران این مراسم بود. متن صحبت‌های حسینی را در ادامه می‌خوانید:

سیدمحمدمجتبی حسینی: اگر زبان را ظرفیت برقراری ارتباط به وسیله نشانه‌ها بدانیم، بیان، پیدا و روشن سخن گفتن است. یعنی گفتن به آدابی و ترتیبی به شیوه و منشی می‌پندارم که همانگونه که اشعار حافظ و سعدی و مولانا بیان ممتازی از زبان فارسی است، نغمه های برگذشته از قرن ها که هنوز و همچنان در زندگی اقوام و شهروندان جای جای کشور عزیزمان جاری هستند و با شنیدنشان یاد و خاطره‌ای از تاریخ جغرافیایی در خاطر ما جان می گیرد همان بیان بلیغ است که معنا را روشن می کند و جان می بخشد. بنابراین ما می توانیم در بیان نغمه ها خود را ببینیم. خودی خالص و بی نقاب، از این روست که می گویند برای دانستن و شناخت حال می توان به اثر هنری نگریست.

هر چه آثار هنری پخته تر و سخته تر باشند به مخاطبان از قوام فرهنگ خبر می دهند و اگر آثار لرزان باشند یا سست و خدای ناکرده یک بار مصرف، همان تصویر را ارایه می کنند. چنین است که کارشناسان و خبرگان موسیقی بر این باورند که باید برای موسیقی ارزشمند، برنامه ها داشت و کارها کرد، چرا که بازتاب تصویری از ماست.

جشنواره موسیقی جوان یکی از مهمترین رویدادهای هنری است، مهم است چون نشانه فرداست (همه کارها  کار امروز است جز آنچه برای نوجوانان و جوانان) و چون خبر از آینده می دهد اما ملتی آینده ای بشکوه و فرازمند خواهند داشت که  ره توشه و سرمایه از گذشته بگیرند. امشب که مراسم پایانی بخش موسیقی نواحی از جشنواره موسیقی جوان است می بینیم که چطور و با چه ظرافتی، طرایف موسیقی نواحی ایران را نوجوانان و جوانان اجرا می کنند. آنچه امروز می بینیم بی تردید حاصل شوق این عزیزان، اهتمام خانواده ها، دلسوزی مربیان و نیز همین جشنواره است که با تدبیر هومان اسعدی عزیز موسیقی دان نامدار و به دستیاری 90 داور کم نظیر دوازده دوره را پشت سر گذاشته است.

جشنواره موسیقی جوان به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای هنری کشور با قوت تمام ادامه خواهد یافت و با پایان جشنواره دوازدهم، کار جشنواره سیزدهم آغاز خواهد شد. امیدوارم در دوره های آتی بخش های نظری نظیر کارگاه هایی برای شناخت بیشتر سنت ها برای جوانان عزیز شرکت کننده و فرصت آموختن از محضر استادان طراز اول کشور فراهم شود و بتوانیم گام هایمان را استوار تر برداریم.

جشنواره موسیقی جوان در سه بخش موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک برگزار می‌شود. این جشنواره شب گذشته در بخش موسیقی نواحی به کار خود پایان داد و از سه‌شنبه رقابتِ شرکت کنندگان در دو بخش دیگر ادامه می‌یابد.

  1. تودی فا   
  2. فرهنگی و هنری
لطفاً جهت فعال سازی این گزینه وارد حساب کاربری خود شوید   ورود | ثبت نام | مرور اخبار
avatar
جهت دسترسی به تمامی امکانات وب سایت نیاز است وارد حساب کاربری خود شوید درصورتی که هنوز نام کاربری ایجاد نکرده اید از کلید ثبت نام یا جهت ورود بحساب کاربری خود از کلید ورود استفاده نمایید   ورود | ثبت نام | مرور اخبار