مجموعۀ سینمایی «فیلم به‌مثابۀ فلسفه» با تألیف و ترجمۀ صالح نجفی و به‌همّت نشــر لِگا منتشر شد.
جهت دسترسی به تمامی امکانات وب سایت نیاز است وارد حساب کاربری خود شوید درصورتی که هنوز نام کاربری ایجاد نکرده اید از کلید ثبت نام یا جهت ورود بحساب کاربری خود از کلید ورود استفاده نمایید   ورود | ثبت نام | مرور اخبار

انتشار مجموعۀ سینمایی «فیلم به‌مثابۀ فلسفه» و «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه»

خبرگزاری تسنیم

15801286 کد خبر
04 شهريور تاریخ
 1812100 منبع

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، مجموعه حاضر شامل ده کتاب در مورد ده فیلمِ مهم و اثرگذار تاریخ سینمای جهان است که از منظر فلسفی و با نگرشی نو مورد مداقه قرار داده شده‌اند. در پشت جلد کتاب‌های مجموعۀ حاضر آمده است: در مجموعۀ «فیلم به‌مثابۀ فلسفه» به‌دنبال بیان نظریه‌های مختلف فلسفی دربارۀ فیلم نیستیم، بلکه بیشتر در نظر داریم هر فیلمی را که می‌بینیم یا به تعبیری هر فیلمی را که «می‌خوانیم»، به عنوان یک متن فلسفی ورق بزنیم. در این‌جا فیلم‌ها را متنی فلسفی قلمداد می‌کنیم. مواجهه‌ای که متفاوت از نقد فیلم عمل می‌کند.

فیلم‌هایی که در این مجموعه بررسی شده‌اند از این قرارند: کازابلانکا، همشهری کین، پرسونا، راشومون، سال گذشه در مارین‌باد، آنی هال، کپی برابر اصل، ماگنولیا، حرکت اشتباه، و کتابی دیگر تحت عنوان سینما به‌مثابۀ تمثیلِ غار افلاطون که شالودۀ مجموعۀ حاضر است.

صالح نجفی در مقدمه می‌نویسد: ... مجموعۀ «فیلم به‌مثابۀ فلسفه» کوششی است (هرچند ناکام) برای تأمل در آنچه فیلم‌ها بیان می‌کنند و با ذات سینما نسبت دارد. و البته که می‌توان گفت تأمل در سینما، به تعبیری، تأمل در همه‌چیز است: تأمل در نحوۀ ادراک دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم و کمتر چیزی در آن یافت می‌شود که به‌نحوی با سینما مرتبط نباشد. هر رابطه‌ای که برقرار می‌کنیم مادۀ بالقوه‌ای است برای فیلمنامه‌ای که شاید روزی به فیلمی بدل شود. هر تنشی که از سر می‌گذرانیم ممکن است وجهی دراماتیک داشته باشد. آیا می‌توان رمان‌ها را به‌گونه‌ای خواند و فیلم‌ها را به‌گونه‌ای دید که دیگر انواع تنش در آن‌ها برجسته شود؟ تنش‌هایی که به‌جهت سیطرۀ تنش دراماتیک، یا به‌قولی رژیم بازنمایی‌گرا-ارسطویی، واپس‌زده می‌شوند. این در ضمن معیاری سلبی است برای سنجش ظرفیت فلسفی فیلم‌های سینمایی: اگر فیلم‌های سینمایی را منهای تنش دراماتیک آن‌ها بخوانیم، چه‌چیز برای‌شان می‌ماند؟... راست این است که بسیاری از فیلم‌ها و شاید اکثر فیلم‌ها منهای تنش دراماتیک حرفی برای گفتن ندارند. شاید هم داشته باشند. شاید روزی باید تمام فیلم‌های «خوب» و «بد» تاریخ سینما را از منظر تنش‌های «غیر»دراماتیک‌شان بازدید/بازخواند. شاید آن هنگام بتوان به‌شیوه‌ای نو به فیلم‌ها و به جهانی که دیگر بدون فیلم‌ها قابل ادراک-تصور نیست نگریست، جهانی که به نظر می‌رسد دیری است می‌کوشد از سینما تقلید کند...

کتاب‌های مجموعۀ «فیلم به‌مثابۀ فلسفه« در قطع پالتوئی، به تیراژ 1000، به قیمت 7000 تومان و هر کدام در 60 صفحه از سوی نشر لِگا روانه بازار کتاب شده‌اند. این انتشارات پیش از این کتاب «عباس کیارستمی و فیلم _ فلسفه» را که با استقبال خوب کتاب‌دوستان و دوستداران سینما و سینمای کیارستمی مواجه شد را با ترجمۀ صالح نجفی منتشر نموده است. همچنین کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه« با ترجمۀ حسام‌الدین موسوی ریزی و با ویراستۀ داود میرزایی از این انتشارات به‌تازگی روانۀ بازار کتاب شده است.

کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» اثر تامس دین تاکر و استوارت کندال، با ترجمۀ حسام‌الدین موسوی ریزی و با ویراستۀ داود میرزایی در نشـر لِگا منتشر شد.

ترنس مالیک، کارگردان _ فیلسوفِ سینما، یکی از بزرگ‌ترین معماهای سینمای معاصر جهان است، فیلم‌سازی که به‌ندرت در جشنواره‌های فیلم و محافل عمومی ظاهر می‌شود و شهرت و اعتبارش از نُه فیلمی سرچشمه می‌گیرد که در طی بیش از چهل‌وپنج سال ساخته است. مالیک که به‌خاطر سبک بصری منحصربه‌فردش زبان‌زده خاص و عام است از چهره‌های شاخص عصر طلایی فیلم‌سازی هالیوود جدید است که در دهۀ 1970 آغاز شد. او زیبایی‌ای رؤیاوار و فرا_‌ زمینی را در قالب ساختار روایی مؤجز و آیرونیک روی پردۀ سینما به‌ نمایش می‌گذارد.

مدخل‌های کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» ریشه در مطالعات فیلم، پژوهش فلسفی و حوزۀ آکادمیک در حال ظهوری دارند که مطلوب آن تلفیق دو ساحت فیلم و فلسفه است. از زوایای دیگر نیز می­توان به فیلم­های مالیک نزدیک شد، که از آن جمله­اند رویکردهای پدیدار­شناختی، شالوده­شکنانه و دلوزی به فیلم؛ جملگی این رویکردها در این مجموعه مطمح نظر نویسندگان بوده است.

کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» به شیوه­های ممتاز و خصوصاً مستقلی به بررسی و تحلیل مجموعه آثار مالیک می‌پردازد: با نگاه به سنتی که مالیک در آن کار می­کند، جهت­گیری خلاقانۀ فیلم­ساز و بحث دربارۀ روش­هایی که نقد و نقادی با توسل به آن­ها می­تواند نور تازه­ای به اعماق فلسفی این فیلم­های تأمل­برانگیز بتاباند.

دیوید مارتین _ جونز، استاد مطالعات فیلمِ دانشگاه سنت اندروز بریتانیا، دربارۀ این کتاب می‌گوید: «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه دربردارندۀ طیف فوق­العاده مهیجی از رویکردهای مختلف به فیلم­های مالیک است که نور تازه­ای به اعماق فلسفی اندیشمندترین مؤلف سینما در دهه­های اخیر می­تاباند. مقاله­های این کتاب، همان­گونه که انتظارش می­رود، کارنامۀ سینمایی مالیک را افزون بر آرای هایدگر و کاول، با دیدگاه­های جذاب دلوز، هگل، مارکس، شیلر، دریدا، و مرلو ـ پونتی مواجه می­کند و نظریه­پردازان سرشناس فیلم هم­چون سوبچاک و برانیگان را نیز از نظر دور نمی­دارد. این کتاب مکاشفه­ای فوق­العاده خواندنی دربارۀ مهم­ترین فیلم­های مالیک در کسوت نویسنده و کارگردان است، از زمین­های بایر گرفته تا جهان نو. کتابی که در دست دارید، به معنای دقیق، از طلایه­داران پیشرفت­های اخیر در زمینۀ فلسفۀ فیلم است و خواندن آن را به تمام علاقه­مندانِ این دست موضوعات اکیداً پیشنهاد می­کنم.»

«ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» با ترجمۀ حسام‌الدین موسوی ریزی مترجم کتاب سینمای لارس فون تری‌یه: شکستن امواج، در 328 صفحه و به قیمت 26000 تومان توسط نشر لِگا روانۀ بازار کتاب شده است.

  1. تودی فا   
  2. فرهنگی و هنری
لطفاً جهت فعال سازی این گزینه وارد حساب کاربری خود شوید   ورود | ثبت نام | مرور اخبار
avatar
جهت دسترسی به تمامی امکانات وب سایت نیاز است وارد حساب کاربری خود شوید درصورتی که هنوز نام کاربری ایجاد نکرده اید از کلید ثبت نام یا جهت ورود بحساب کاربری خود از کلید ورود استفاده نمایید   ورود | ثبت نام | مرور اخبار